Kaikki tilaukset postikuluitta! - Nopeat 1-3 arkipäivän toimitukset

On lisätty ostoskoriin!

Siirry ostoskoriin >
Hyvinvointi

Kotileipurin TOP 5 superfoodit

Outi Rinne

Superfoodit yhdistetään usein raakaruoka- tai muuhun erikoisleivontaan. Mutta normileipurikin löytää joukosta monia tuotteita, joiden avulla leivonnaisiin voi loihtia uusia makuja – ja lisätä helposti hyviä ravinteita. Listasin tähän omat suosikkituotteeni ja loppuun vielä vinkkejä muutamista erikoisemmista raaka-aineista.

1. Kookossokeri, -öljy ja jauho

Kookosperheestä keittiössäni kuluu varsinkin kookossokeria, jota käytän kaikenlaiseen makeutukseen. Kookossokerin maku on kinuskinen ja sopii erityisen hyvin pikkuleipiin, cookieihin ja (tummempiin) kakkutaikinoihin. En osaisi enää kuvitella banaanikakkua tai suklaabrownieita ilman kookossokerin lisäämää syvyyttä. Kookossokeri käy suoraan ohjeisiin, joissa tarvitaan fariinisokeria. Sen sijaan suhteessa valkoiseen sokeriin sitä kannattaa lisätä mittakuppiin n. 20 % enemmän, sillä kookossokeri on ruokosokeria miedommin makeaa. Mokkapalojen ystäville tiedoksi, että ihanan karamellisen tomusokerin voi valmistaa jauhamalla tarvittavan määrän kookossokeria tehosekoittimessa.

Kookosöljyä voi käyttää leivonnaisissa voin tilalla, sillä kovettuvana rasvana sitä voi myös vaahdottaa. Maussa on toki miedosti kookosta, mikä kuitenkin kypsennetyssä leivonnaisessa jää melkein huomaamatta. Kookosöljy on 100% rasvaa, joten ohjeen rasvamäärää kannattaa vähentää samassa suhteessa. Öljy ei myöskään sisällä suolaa, jota voi ripauttaa taikinaan erikseen, jos haluaa mausta täyteläisen. Kookosöljy kovettuu viileässä tiukasti, joten jääkaapissa säilytetty murotaikina kannattaa ottaa ajoissa lämpimään ennen leipomista. 

Kookosjauhot mainitaan yleensä gluteenittomassa leivonnassa mutta ne rikastavat myös tavanomaista vehnätaikinaa sekä maun että rakenteen puolesta. Kookosjauho on hyvin kuitupitoista ja sitoo itseensä runsaasti nestettä, joten paras tulos syntyy, kun sitä käyttää korkeintaan 15 – 20% jauhomäärästä ja lisää saman verran myös nesteen määrää.

 2. Raakakaakao ja kaakaovoi

Raakakaakaojauhe on varmasti tutuimpia superfoodeja eivätkä sen käyttömahdollisuudet poikkea tavallisesta kaakaojauheesta. Maku on kuitenkin miedompi, mutta tosisuklaisen ystävä voi syventää sitä lisäämällä taikinaan vaikkapa kahvia tai kanelia. Raakakaakaojauhe sisältää huomattavan määrän ravintoaineita, joten suklaakakusta tulee kerralla lähes terveysruokaa!

Kaakaovoi saattaa sen sijaan olla leivonnassa uudempi tuttavuus, mutta suosittelen sitä erityisesti maustamismielessä. Sekä täytteisiin, kuorrutteisiin että taikinoihin kaakaovoi tuo hienon valkosuklaisen makuvivahteen. Kaakaovoi kannattaa sulattaa ennen käyttöä kattilassa  miedolla lämmöllä ja korvata sillä esim. puolet taikinan rasvamäärästä. Sulatettua voita tai margariinia sisältävissä täytteissä ja kuorrutteissa rasvan voi vaihtaa kokonaan kaakaovoihin, mikäli pitää sen suklaisesta mausta. Kookosöljyn tapaan kaakaovoi kovettuu uudelleen viileässä.

Kaakaomassa ja –nibsit toimivat tumman suklaan tavoin erityisesti leivonnaisten kuorrutteissa ja viimeistelyssä. Klassinen fondant tai suklaakreemi syntyy sulattamalla kaakaomassaa suklaan sijaan. Kannattaa kuitenkin huomioida, että suklaamassa on 100% suklaata ilman lisättyä sokeria, joten lopputulos on tuhdin suklainen ja makeutta tekee ehkä mieli lisätä. Raastettu suklaamassa koristaa kakut ja sitä voi rouhia myös suklaahippucookieihin. Kaakaonibsit toimivat samassa roolissa mutta ne eivät sula uunissa, eivätkä ole makeita.

3. Lucumajauhe

Lucumahedelmästä jauhettu jauhe on luontaisesti makeaa. Sillä voi korvata osan jauhoista ja vähentää samalla makeutuksen tarvetta. Murotaikinat, muruseokset ja -paistokset suorastaan rakastavat lucumaa, joka tuo makuun aavistuksen karamellisuutta ja tekee rakenteesta suussa sulavaa hieman perunajauhojen tapaan. Marjoja sisältävissä kosteissa täytteissä lucumajauhe myös sitoo ylimääräistä nestettä. Superimpi kinuskikuorrute syntyy lucumasta, sulatetusta kookosöljystä tai kaakaovoista sekä kookos(tomu-)sokerista. 

4. Mulperi- ja gojimarjat

Kuivatut supermarjat tuovat vaihtelua perinteisempien rusinoiden ja kuivattujen hedelmien tilalle. Mulperinmarjan maku muistuttaa hieman taatelia tai viikunaa, joten hedelmäkakku ja banaanimuffinit saavat uutta ulottuvuutta mulpereiden avulla. Gojimarjat sopivat makunsa puolesta erityisen hyvin esimerkiksi appelsiinia tai appelsiininkuorta sisältäviin leivonnaisiin mutta täydentävät liotettuna vaikkapa kotoista marjapiirakkaa. Erityisesti goji ja erilaiset punaiset marjat ovat mainio pari. Gojimarjat viihtyvät myös suolaisissa resepteissä ja sopivat vaikkapa leipätaikinoihin kuivattujen karpaloiden tapaan.

5. Chia ja psyllium

Chian siemen ja psyllium-kuitujauhe kuuluvat itseoikeutetusti gluteenittomaan ja kananmunattomaan leivontaan sidosaineina ja tuomaan sitkoa. Ruokalusikallinen chian siemeniä tai telusikka psylliumia tuo kuitenkin tavanomaisenkin leivonnaisen rakenteeseen mehevyyttä ja parantaa säilyvyyttä. Kananmunan voi korvata ruokalusikallisella jauhettuja chian siemeniä sekoitettuna kahteen ruokalusikalliseen vettä. Vaahdottamiseen se tosin ei sovellu, joten esimerkiksi kakkutaikinaan kannattaa lisätä jotain kohotusainetta, mikäli kuohkeus on munavaahdosta kiinni. Psyllium-jauhe on hyvä sitkon tuoja taikinoissa, joissa ei käytetä vehnäjauhoja, oli sitten kyse gluteenittomista tai gluteeniviljoista (ohra, ruis). Sopiva suhde on tällöin 4 rkl CocoVin psylliuminsiemeniä 1/2 litraan nestettä.

Lisäksi:

Carob-jauhe: Kaakaojauheen tilalla, tuomaan väriä taikinoihin tai esim. moussekakun pinnan viimeistelyyn. Carob on luontaisesti makeaa toisin kuin kaakaojauhe.

Viherjauheet, kuten vehnän- ja ohranorasjauhe: Kypsentämättömän kakkutäytteen tai kuorrutteen värjäämiseen.

Banaanijauhe: Korvaamaan osa makeutuksesta ja sitomaan rakennetta erityisesti kananmunattomissa taikinoissa.

Baobab-jauhe: sitruunanmehun tilalla ja tuomaan hapokkuutta soodalla kohotettaviin taikinoihin.

Pakurijauhe: Suklaa- ja mokkakakkuun tuomaan makuun syvyyttä (ja huimasti ravinteita).

Mehiläisten siitepöly: Luonnon oma nonparelli.

Yksityinen: Banaanijauhe 320 g

Yksityinen: Banaanijauhe 320 g

Hyödynnä banaanijauhetta leivonnassa ja makeutuksessa mieltymystesi mukaan!

Baobab-jauhe 250 g

Baobab-jauhe 250 g

Apinanleipäpuun hedelmästä valmistettu jauhe.

Yksityinen: Carob-jauhe 270 g

Yksityinen: Carob-jauhe 270 g

Runsaasti kalsiumia ja mangaania!

Chian siemenet 350 g

Chian siemenet 350 g

Muinaiset mayat popsivat chian siemeniä ja jaksoivat juosta koko päivän.

Goji-jauhe 150 g

Goji-jauhe 150 g

Lisää marjajauhetta mehun, smoothiejuoman tai veden joukkoon.

Kaakaojauhe 200 g

Kaakaojauhe 200 g

Lisää puuroon, jogurttiin tai pirtelöön.

Kaakaonibsit 250 g

Kaakaonibsit 250 g

Lisää välipalaan tai jälkiruokien koristelussa sekä suklaan valmistamisessa.

Kaakaovoi 150 g

Kaakaovoi 150 g

Hyödynnä kaakaovoita suklaan valmistuksessa, juomien joukossa tai leivonnassa.

Kookosjauhot 230 g

Kookosjauhot 230 g

Kokeilepas sinäkin kookosta, jookosta?

Kookossokeri 245 g

Kookossokeri 245 g

Kokeilepas sinäkin kookosta, jookosta?

Kylmäpuristettu Kookosöljy 500 ml

Kylmäpuristettu Kookosöljy 500 ml

Kokeilepas sinäkin kookosta, jookosta?

Lucuma-jauhe 300 g

Lucuma-jauhe 300 g

Lucuma-hedelmästä valmistettu jauhe.

Mehiläisten siitepöly 290 g

Mehiläisten siitepöly 290 g

Makean makuiset pienet siitepölyrakeet ovat varsinaisia tehopakkauksia

Mulperi-marjat 200 g

Mulperi-marjat 200 g

Toffeemaisen makunsa ansiosta marjat onnistuvat myös taltuttamaan makeanhimon!

Pakurijauhe 130 g

Pakurijauhe 130 g

Pakurikääpä on helppokäyttöinen yrtti varsinkin suomalaisille, jotka rakastavat kahvin juomista.

Psyllium kuitujauhe 115 g

Psyllium kuitujauhe 115 g

Jänönratamon siemenistä valmistettu jauhe.