Hyvinvointi

Kaksi helppoa hengitysharjoitusta

Tuulia Talvio

Voisi ajatella, että hengittäminen on maailman yksinkertaisin asia, mutta arkikiireiden keskellä saatamme unohtaa hengittää ja sitten vastapainoksi huokailemme, haukomme happea ja tunnemme olomme levottomaksi. Ylikierroksilla käyvä keho ja mieli saavatkin helposti sykkeen kohoamaan ja hengityksen tihenemään.

Jos kaipaat hetken rauhoittumista, kannattaa kokeilla erilaisia hengitysharjoituksia. Lyhyt hengitysharjoitus on ihana tapa aloittaa uusi päivä, helppo keino rauhoittaa levoton mieli tai rentoutua hetki ennen nukkumaanmenoa. Erilaisia hengitysharjoituksia on lukemattomia ja niiden kesto vaihtelee lyhyistä pitkiin, ja harjoituksista voikin aina tehdä omannäköisiään.

Nämä kaksi hengitysharjoitusta ovat helppoja ja vievät vain muutaman minuutin. Ne auttavat rentoutumaan ja rauhoittumaan milloin tahansa, kun kaipaat hetken omaa aikaa.

Rauhoittava hengitysharjoitus istuen

Ota mukava istuma-asento. Voit istua joko tuolilla tai lattialla. Suorista selkä, rentouta hartiat ja sulje silmät halutessasi. Siirry hengittämään nenän kautta rauhallisia hengityksiä.

  1. Hengitä sisään laskien neljään.
  2. Pidätä hengitystä laskien kahteen.
  3. Hengitä ulos laskien neljään.
  4. Toista harjoitus 6-10 kertaa.

Voit halutessasi pidentää hengitystä kuuteen tai kahdeksaan, mutta aloita harjoitus lempeästi itseäsi kuunnellen. Jos hengitys tuntuu liian pitkältä, voit hyvin lyhentää sitä.

Rentouttava hengitysharjoitus maaten

Ota mukava makuuasento joko sängyssä tai lattialla. Voit pitää jalat koukussa ja antaa polvien nojata toisiaan vasten, tai antaa jalkojen levätä lattialla rentona. Yritä pitää hartiat mahdollisimman rentona. Siirry hengittämään sierainten kautta rauhallisia hengityksiä.

Aseta vasen käsi vatsan päälle ja oikea käsi rintakehän päälle ja siirrä huomio vatsaasi. Hengitä syvään sisään niin, että tunnet kuinka vatsasi kohoaa hengityksen mukana. Puhalla ulos nenän kautta rauhallisesti ja tunne kuinka vatsa rentoutuu ja laskee. Toista sama 4 kertaa.

Kiinnitä seuraavaksi huomio rintakehääsi. Hengitä syvään sisään niin, että tunnet ensin kuinka vatsasi kohoaa ja sen jälkeen siirrä hengitys rintakehään. Ajattele, että hengitys täyttää kehosi alhaalta ylöspäin. Puhalla ulos nenän kautta rauhallisesti. Toista sama 4 kertaa.

Jos kaipaat pidempää harjoitusta, voit kasvattaa toistojen määrää. Tee harjoitus kuitenkin lempeästi itseäsi kuunnellen ja voit aina hengittää myös suun kautta, jos se tuntuu luontevammalta.